Skala 1/200 MS Gripsholm - Stort modellskepp i trä i vitrinskåp
-
12 995 kr - 10 995 kr
En mycket fin & mäktig färdigbyggd modell i vitrin av skeppet MS Gripsholm som trafikerade Sverige-Usa under åren 1957-1971 (men i annan trafik & under
Produkten är tyvärr slut i lager just nu.
Många varor är återkommande men tar slut i lager med jämna mellanrum.
Hör av dig till [email protected] för att höra status om varan kommer in igen.
Artikelnummer:
1632
En mycket fin & mäktig färdigbyggd modell i vitrin av skeppet MS Gripsholm som trafikerade Sverige-Usa under åren 1957-1971 (men i annan trafik & under annat namn t.o.m. 2001)
Modellen mäter: Längd 100cm x Bredd 15cm x Höjd 36cm
Vi skickar även med en vitrin med plexiglas-rutor. Vitrinen mäter ca 114 cm lång, 25 cm bred och 44 cm hög.
Det övre locket är avtagbart.
Modellfartyget är tillverkat i Vietnam, men tas in via ett västsvenskt företag till Sverige
Vi skickar det mesta, men just denna modell önskar vi att det är avhämtning på, då den är mycket stor och troligtvis skulle vara svår att frakta säker.
Även om du skulle känna att avståndet till vår utlämning är långt, hör gärna av dig ändå, då vi har kontakter utöver landet i stor utsträckning.
Kanske skulle man kunna samordna ett möte någon annanstans.
Självklart går allt att frakta och vi är kända för att packa säkert med flera skyddszoner. Ytterst få incidenter har hänt de senaste 19 åren trots alla tusentals paket vi skickar varje år.
___________________________________________________________________
Information om förebilden från tillverkarens hemsida:
MS Gripsholm was a combined ocean liner/cruise ship, built in 1957 by Ansaldo Shipyard, Genoa, Italy for the Swedish American Line for use in transatlantic traffic from Gothenburg to New York as well as long-distance cruising.
In 1971 she was laid up for 3 months in Göteborg, being converted into a pure cruise ship, thus ending her Transatlantic career.
In 1975 she was sold to the Karageorgis Lines, who named her MS Navarino and used her on Mediterranean routes until 1981, when she was damaged in a grounding off Patmos.
After some repair difficulties, in 1984 the vessel became the first ship of the newly formed Regency Cruises, and was named MS Regent Sea. In 1995, Regency went bankrupt, and Regent Sea was auctioned off to United States American Cruise Line, who started on a conversion to a casino ship, but which was never completed due to bankruptcy of the new owner.
In early 2001 the ship was sold for scrap and began a journey under tow to breakers in India. A Swedish plan to turn her into a floating hotel in Stockholm ran into resistance from residents, and in the meantime (June) the ship was looted by pirates while at Dakar. On 12 July of the same year, the hulk sank in heavy seas off Algoa Bay in South Africa.
Name: | MS Gripsholm (1957) MS Navarino (1975) MS Regent Sea (1984) |
Owner: | Swedish American Line (1957) Karageorgis Lines (1975) Regency Cruises (1984) Karageorgis Lines (1975) United States American Cruise Line (1997) |
Route: | Gothenburg – New York |
Builder: | Ansaldo Shipyard |
Cost: | ₤7,000,000 |
Christened: | by Princess Margarethe |
Completed: | 1957 |
Maiden voyage: | 14 May 1957 |
In service: | 2 April 1957 |
Sunk: | 12 July 2001 |