Skala 1/12 #6 1969 Ford GT40 MKI - 1969 Le Mans Champion fr Acme Masterpiece Collection

  • 640.15 USD
I lager.
Lagersaldo: 3
Artikelnummer: 11126
Dela

Denna modell är i en liga som du troligen aldrig har sett tidigare. Du kan öppna så gott som allt.
Bilen är stor, tung och helt otroligt väl detaljerad. Orden räcker inte till. Vill du ha en verkligt fin modell så är detta den du ska ha.
Detta specifika exemplar är 1 av 296 tillverkade i hela världen.
Modellen är gjord i metall, plast och gummi. Och mäter drygt 38 cm alltså 15 tum.
Det är en rejäl pjäs att ha på hyllan eller i en glasmonter.  Se gärna våra annonser förmontrar i skala 1/12.
Bilen är ny i kartong.
Hör gärna av dig om du har frågor.

Mer info från Tillverkaren:
Shelby kom tillbaka till Le Mans 1969 med Jacky Ickx och Jackie Oliver med Gulf-målade #6 GT40. GT40 bytte ledningen med en Porsche 908 konstant under de senaste 2½ timmarna. På sista varvet korsade Mark I:an mållinjen bara 64 meter före Porschen! Med den andra vinsten fick bil 1075 sin plats i historien och befäste GT40:s rykte. En återberättelse om det berömda loppet trycktes i ett pressmeddelande... "Den segrande GT40 var nästan slut på bensin och föraren av Porsche, Hans Herrmann, trodde att hans bromsar höll på att gå sönder. Under de sista två timmarna markade paret runt den höghastighets 8,369 miles långa franska vägbanan, ofta i över 200 mph, och lade planer för det sista varvet. Den nya Porsche 908 och den åldrande Ford GT40, "1075" var låsta i ett spel med hög hastighet och höga insatser Le Mans-schack. Porschen var snabbare på den långa Mulsanne-sträckan, men Ford var snabbare från Mulsanne-hårnålen tillbaka till startlinjen. Paret anlände till mållinjen bara 15 sekunder före 14:00, loppets utsedda sluttimme. Båda skulle behöva göra ytterligare ett plågsamt men snabbt och perfekt varv. Eftersom de andra bilarna flaggades från banan kl. 14:00 var bara den kämpande ledande duon kvar på banan, vilket ökade dramatiken och spänningen under det sista långa varvet. En fråga om bara 70 yards skilde den vinnande GT40 och andraplatsen Porsche efter 24 timmar.”
________________________________
In English:
This model is in a league you've probably never seen before. You can open almost anything.
The car is large, heavy and incredibly well detailed. The words are not enough. If you want a really nice model, this is the one you should have.
This specific example is 1 of 296 produced worldwide.
The model is made of metal, plastic and rubber. And measures just over 38 cm, i.e. 15 inches.
It is a solid piece to have on the shelf or in a glass case. Please see our ads for displays in scale 1/12.
The car is new in the box.
Feel free to get in touch if you have any questions.

From the manufacturer:
Shelby came back to Le Mans in 1969 with Jacky Ickx and Jackie Oliver with the Gulf liveried #6 GT40. The GT40 traded the lead with a Porsche 908 constantly during the last 2½ hours. On the last lap, the Mark I crossed the finish line a mere 70 yards ahead of the Porsche! With that second win, car 1075 earned its place in history and cemented the GT40’s reputation. A recount of the famous race was printed in a press release... “The victorious GT40 was almost out of gas and the driver of the Porsche, Hans Herrmann, thought his brakes were fading. For the final two hours the pair ground around the high speed 8.369 mile French road circuit, often at over 200 mph, laying plans for the final lap. The new Porsche 908 and the aging Ford GT40, “1075” were locked in a game of high speed, high stakes Le Mans-chess. The Porsche was faster on the long Mulsanne straight, but the Ford was quicker from the Mulsanne hairpin back to the starting line. The pair arrived at the finish line just 15 seconds before 2:00 PM, the race’s appointed finishing hour. Both would have to make another agonizing yet fast and perfect lap. As the other cars were flagged off the track at 2:00 PM only the battling lead duo remained on the course adding to the drama and tension of that last long lap. A matter of just 70 yards separated the winning GT40 and the second place Porsche after 24 hours.”